Saturday, March 2, 2013

tadi bukan sakni

tadi bukan sakni.
aku tengok orang berlari lari mencari arah.larian mereka cepat laju deras.entah apa yang mereka cari, keamanan atau sebuah keadilan.yang belum pasti. 

tadi bukan sakni, 
aku mendengar mereka berbisik tentang sebuah keamanan, yang padanya terselit sebuah konspirasi.konspirasi jahat.yang berhelah menjadi lelah.

tadi bukan sakni, 
anak anak muda itu aku lihat seakan hanyut dalam ombak deras, laju arusnya sehingga kebanyakan mereka lemas, sendiri dan sepi.

tadi bukan sakni, 
pemimpin pemimpin mereka mencelah tentang kesyukuran. kita bangsa yang harus bersyukur, dan bersyukur itu milik hati sesiapa pun.

tadi aku lihat mereka sibuk mencari maksiat, tapi sakni aku tengok mereka sibuk mengejar akhirat.katanya biar seimbang antara dunia dan akhirat.katanya kubur sendiri sendiri.

tadi bukan sakni, 
budak budak yang bermain kotak tidak lagi manjamu mata dengan kalimah, tapi menjamu dengan halimah. bukan lagi berbintang di hati, tapi binatang.
tengok negara ini, pasaknya kukuh.lantainya mozek dari itali dan portugese.ah bangsa penjajah.segala benda mahu dijarah dan diratah. kau aku jadi mangsa.selalu.
bukan sekali tapi dua tiga kali.

kerana tadi bukan sakni.